Wij zorgen voor passend onderwijs. Dat betekent dat wij inzetten op de beste ontwikkelingskansen voor ieder kind. Dat geldt voor het kind dat gemiddeld presteert, voor het kind dat extra hulp nodig heeft op reken-, taal- of sociaal-emotioneel gebied en voor het kind dat meer- of hoogbegaafd is.
Schoolondersteuningsprofiel
Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is een beschrijving van de voorzieningen die zijn getroffen voor de ondersteuning van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het schoolondersteuningsprofiel is voor ons het uitgangspunt bij:
- Het inrichten van ons onderwijs aan kinderen met specifieke onderwijsbehoeften.
- Het bepalen van de grenzen van de zorg.
- Het voldoen aan de wettelijke bepalingen die bestaan rondom de zorgplicht en passend onderwijs.
Arrangementen
Voor sommige kinderen is extra ondersteuning of uitdaging nodig. Scholen stellen hiervoor zelf zogenaamde arrangementen voor hun leerlingen op. Per kind kijken we waar en hoe we een passend onderwijsaanbod het beste kunnen realiseren. Dat kan door het bieden van hulp die een school zelf in huis heeft, zoals extra aandacht bij het leren lezen of rekenen of een aanbod voor hoogbegaafde kinderen. Het kan ook gaan om zwaardere vormen van ondersteuning, bijvoorbeeld begeleiding van kinderen met gedragsproblemen of van kinderen met lichamelijke of geestelijke beperkingen. Bij Vivente, waarvan De Aquarel deel uitmaakt, hebben we kennis en ervaring in huis om uw kind passend onderwijs te geven.
De Spettergroep van De Aquarel
Aan de Spettergroep kunnen leerlingen deelnemen die meer aankunnen dan de geboden lesstof, van groep 1 tot en met 8. Het aanbod in deze groep is afgestemd op de capaciteiten en leerstijlen van deze meerbegaafde leerlingen. Een keer in de week krijgen zij les van een leerkracht van De Aquarel die gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid. Deze lessen vinden buiten de eigen groep plaats, met leeftijdsgenoten. Tijdens de wekelijkse les krijgen de kinderen uitdagende, onderzoekende opdrachten mee om die week aan te werken. Hiervoor krijgen ze ruimte in de reguliere klas, bijvoorbeeld door de normale lesstof te ‘compacten’.
EUREKA-lessen
De sociale gevolgen van hoogbegaafdheid kunnen groot zijn. Verveling, perfectionisme (inclusief faalangst), onzekerheid en hyperactiviteit zijn veelgehoorde problemen. Het risico op onderpresteren is dan groot. Om dat te voorkomen is het belangrijk dat een kind zich op zijn of haar eigen niveau kan ontwikkelen. Voor de leerlingen uit groep 7 en 8 van de Vivente-scholen is er de mogelijkheid om Eureka-lessen te volgen. Alleen leerlingen die gescreend zijn, komen hiervoor in aanmerking. In zes blokken van vijf lessen ontvangen deze leerlingen passend onderwijs op een aantal scholen uit het Voortgezet Onderwijs. Deze lessen dagen kinderen uit hun grenzen te verleggen en stimuleren een onderzoekende houding. De lessen zijn niet alleen gericht op onthouden, begrijpen en toepassen, maar vooral ook op analyseren, evalueren en creëren. Doordat de leerlingen in de Eureka-lessen andere kinderen ontmoeten die eenzelfde manier van leren hebben, worden ze uitgedaagd tot samen leren en samenwerken, iets wat voor veel Eureka-leerlingen geen vanzelfsprekendheid is.
Pluslessen Rekenen
Voor leerlingen van wie de verwachting is dat zij een vmbo-basis-advies krijgen, is er de mogelijkheid om de Pluslessen Rekenen bij Talentstad te volgen. Doordat deze groep al jaren bij de slechtst scorende kinderen in de klas horen, kan het gebeuren dat ze weinig zelfvertrouwen hebben en zich daar vervolgens naar gaan gedragen. Om deze leerlingen op hun niveau te enthousiasmeren, uit te dagen en zelfvertrouwen te geven gaan ze een middag in de week naar Talentstad. Hier voeren zij opdrachten uit die bij hun niveau passen. Tijdens de Pluslessen stimuleert de omgeving onder andere tot het onbevangen vragen stellen en durven te experimenteren. Allemaal uitingen van lef die in de reguliere les vaak niet worden getoond omdat de leerling bang is voor reacties van ‘slimmere’ klasgenoten.