De Aquarel heeft gekozen voor het adaptief onderwijsconcept, binnen een jaarklassensysteem. Het is gericht op de ontwikkeling van het individuele kind. Autonomie (dat kan ik zelf), competentie (geloof en plezier in eigen kunnen) en relatie (het gevoel dat anderen je waarderen) zijn voor ons belangrijke uitgangspunten om leerlingen een omgeving te bieden waarin zij kunnen leren en zich ontwikkelen. Inspelen op de verschillen tussen kinderen en het bevorderen van de zelfstandigheid zijn kenmerkend voor ons onderwijs. Bij onze manier van lesgeven gaan we uit van het expliciete directe instructiemodel (EDI).
In de basis is ons onderwijs leerkrachtgestuurd. Dat betekent dat leerkrachten bepalen tot op welke hoogte er vrije keus is. Wij vinden het daarbij belangrijk dat leerlingen zelfredzaam worden. We helpen hen hierin door handvatten te geven. Hoe ga je om met elkaar en je spullen? En wat kan je doen als iets niet lukt? We zijn samen verantwoordelijk voor onze school en omgeving. Leerkrachten zijn in hun verwachtingen voorspelbaar en consequent.