Onderwijs
Het welbevinden van ieder kind staat centraal in het onderwijs van De Aquarel: kinderen gaan pas leren als ze goed in hun vel zitten en zich veilig voelen. Structuur is hierbij van groot belang, daarom hebben kinderen bij ons meestal les in hun eigen klas, volgens een vaste opbouw en met hun eigen leerkracht. Hierdoor weten kinderen dat ze niet voor onverwachte dingen komen te staan en voelen ze zich veilig. We zorgen voor korte lijntjes met de ouders, waardoor we als school weten wat er speelt, hoe een kind zich voelt en waar een leerkracht op in moet spelen.
De kernwoorden van ons onderwijs zijn:
- Verbindend
We zijn verbindend door ons aan leerlingen te verbinden en samen te ontdekken dat verbintenis een voorwaarde voor leren is.
- Versterkend
We zijn versterkend door in een veilig klimaat onderwijs te geven dat gericht is op de individuele ontwikkeling van ieder kind.
- Vertrouwend
We zijn vertrouwend door ervanuit te gaan dat iedere leerling het kan. Het kind hoeft het alleen nog maar te leren.
'We helpen kinderen hun talenten te vinden en verder te ontwikkelen in een veilige omgeving.'
Op De Aquarel maken we bewuste keuzes op het gebied van meegaan met nieuwe ontwikkelingen en onderwijsconcepten: we halen uit diverse concepten de sterke punten en gebruiken wat we belangrijk vinden voor ons onderwijs. Hierbij houden we altijd de basis van ons onderwijs in het vizier: veiligheid en structuur.
Werkwijze
We werken volgens het adaptief onderwijsconcept, binnen een jaarklassensysteem. Dit concept is gericht op de ontwikkeling van het individuele kind. Autonomie (dat kan ik zelf), competentie (geloof en plezier in eigen kunnen) en relatie (het gevoel dat anderen je waarderen) zijn hierbij belangrijke uitgangspunten. We maken gebruik van dag- en weektaken waarbij differentiatie goed mogelijk is.
'We spelen in op de verschillen tussen kinderen en bevorderen zelfstandigheid.'
Bij onze manier van lesgeven gaan we uit van het directe instructiemodel, op verschillende instructieniveaus. Na een korte klassikale uitleg over het programma van de les gaan de kinderen die minder instructie nodig hebben zelf aan de slag. Voor hen wordt ook gezorgd voor extra oefenstof. Op deze manier heeft de leerkracht tijdens de les de ruimte om alle kinderen uitleg te geven op de manier die op dat moment bij hen past, meestal in drie instructieniveaus.
Cultuuronderwijs
Op de Aquarel willen we kinderen laten kennismaken met kunst en cultuur zowel binnen als buiten de school. Ons doel is een bijdrage te leveren aan de algemene ontwikkeling van de kinderen, de sociaal-emotionele ontwikkeling en kinderen leren kunst en cultuur te waarderen , tevens kennis opdoen over kunst en cultuur, luisteren, kijken en doen. Kinderen prikkelen, nieuwsgierig maken en uitdagen maar ook leren kritisch te beoordelen en een mening vormen.
Kinderen leren en ontdekken d.m.v. taal, muziek, spel en beweging te communiceren, hun gevoelens te uiten en ervaringen uit te drukken.
'We stimuleren een zelfbewuste houding waarmee kinderen hun omgeving inspireren.'
Hierbij is ook de omgeving van belang. Zo hebben we op De Aquarel een muziekproject waarbij de muziekschool in onze groepen muzieklessen geeft. Het resultaat van deze lessen is onder meer te zien tijdens de muziekconcerten die plaatsvinden in samenwerking met verzorgingstehuizen in de wijk.