Kennis en ervaring in huis
Op De Aquarel hebben we allerlei vormen van kennis en zorg in huis, zoals onder meer kinderfysiotherapie, logopedie en schoolmaatschappelijk werk. Leerlingen met een specifieke ondersteuningsvraag kunnen extra hulp krijgen, bijvoorbeeld door met een onderwijsassistent aan de slag te gaan of ons dyslexieprogramma te volgen. Daarnaast hebben we een hoogbegaafdheidspecialist en een leerkracht met een master Special Educational Needs (SEN) in huis.
‘Samen zorgen we ervoor dat de leerling zo goed mogelijk is voorbereid op de hedendaagse samenleving en dat hij of zij alles uit zichzelf haalt.’
In sommige situaties kan voor een korte of langere periode gebruik gemaakt worden van de kennis en ervaring van de school Speciaal (Basis) Onderwijs De Brug, ook onderdeel van Vivente. Ook kan de hulp ingeschakeld worden van het onafhankelijk functionerende expertisecentrum (Kernteam Passend Onderwijs). De orthopedagogen van het expertisecentrum ondersteunen de scholen in de begeleiding van kinderen met een speciale onderwijsbehoefte.
Toelating Speciaal (Basis) Onderwijs
Wij zetten ons in voor de ontwikkelmogelijkheden van onze leerlingen. Soms lukt dat niet (meer) binnen onze eigen scholen. Dan kunnen wij, in overleg met de ouders/verzorgers, een verwijzing aanvragen naar het Speciaal (Basis) Onderwijs (SBO of SO) bij de Commissie Toewijzen Toelaatbaarheid (CTT). Aanmelden gaat altijd via de school. Ouders kunnen hun kind niet rechtstreeks aanmelden bij de CTT.Het Samenwerkingsverband PO 2305 beslist op verzoek van een schoolbestuur of een leerling toelaatbaar is tot het (S)BO.
Vragen?
Mochten ouders vragen hebben over de begeleiding van hun zoon of dochter, dan kunnen zit dit aangeven bij de leerkracht van hun kind. Samen met de leerkracht en eventueel de intern begeleider van de school kijkt men naar de mogelijkheden om het kind te begeleiden.